Afgelopen week stonden wij met Fruitkracht in de Leeuwarder Courant.
“Geen frikadel maar fruit”
Een appel is lekker en gezond. Maar ja, hij moet wel voor het grijpen liggen. Twee schoonzussen bedachten een oplossing: Fruitkracht,een fruit-abonnement voor bedrijven.
Iedere maandag vertrekken er vijf busjes bij Fruitkracht Drachten. Vijf goedgeluimde dames achter het stuur, de laadbak vol fruit. Ze rijden routes die reiken tot aan Zwolle en leveren overal bij bedrijven kistjes vol appels, peren, bananen en seizoensfruit af. ,,Der sit altyd populêr fruit by dat elkenien lekker fynt, sa as appels en mandarinen’’, zegt oprichter Yvette Staal. ,,Mar ek fruit út it seizoen en út de buert, mear ûnbekend en eksoatysk guod en snackgriente sa as lytse komkommers en tomaatsjes.’’ Ze kreeg het idee voor het abonnement twee jaar geleden mede dankzij het bedrijf van haar man. ,,Hy hat in bedriuw mei in pear meiwurkers. Te lyts foar in kantine, mar se wolle wolris wat lekkers.’’ En dat lekkers, waarom zou dat niet gewoon fruit kunnen zijn?
Haar idee sloeg aan. Niet alleen bij het bedrijf van haar man, ook andere bedrijven in Drachten liepen er warm voor. ,,It is maklik foar se, want se hoege der sels net op út. Se ha der gjin wurk fan.’’ Tegelijkertijd zijn bedrijven heel erg bezig met gezondheid, merkt ze. ,,Dêr slút fruit fansels goed by oan.’’ De kistjes, gemaakt bij de werkvoorziening, zijn bovendien beter voor het milieu. ,,Alles sit net apart yn plestik ferpakt. Dat skeelt ôffal.’’ Het balletje begon te rollen en Fruitkracht begon flink te groeien. Dat viel ook haar schoonzus Erika Poel op. ,,Ik was al een tijdje op zoek naar iets nieuws’’, vertelt ze. ,,Dat leverde uiteindelijk op dat ik Fruitkracht in Groningen op heb gezet.’’ Een jaar werkten de schoonzussen zo als twee aparte bedrijven. Maar begin dit jaar hebben ze alles bij elkaar gevoegd. ,,Wy kinne goedmei elkoar’’, zegt Staal. ,,En zo werkt het toch makkelijker. Je hoeft niet alles apart van elkaar te doen. Dit is veel efficiënter’’, vult Poel aan.
Efficiëntie is ondertussen ook ontzettend belangrijk geworden want het werkgebied en klantenbestand groeit en groeit. Het gaat in zekere zin exponentieel. ,,Faak hat in bedriuw hjir yn Fryslân in abonnemint by ús’’, legt Staal uit. ,,Dat wolle se dan ek wol ha op har festiging yn in oar plak. Mar it leannet foar my net om elke wike mei ien kiste nei bygelyks Swolle te riden. Dus dan doch ik dêr akwisysje. Dan rin ik mei ammerkes fruit by de doarren del enbesykje ik nije klanten te finen.’’ Het is een kwestie van gunnen, merkt ze. Want er zijn meer bedrijven die hetzelfde doen. In Noord-
Nederland zijn er nog twee en landelijk zijn er enkele grote spelers. ,,Mar dêr ha wy net fuort konkurrinsje fan. Dy wurkje dochs op in oare skaal. En de merk is ek grut genôch.’’
Momenteel leveren ze aan 150 bedrijven. ,,Maar aan het einde vanhet jaar moeten dat er 250 worden’’, stelt Poel. Een grotere koeling om het fruit in op te slaan is al gekocht. Binnenkort moeten ook de bestelbusjes worden vervangen door grotere exemplaren. Daarnaast kijken ze verder dan alleen abonnementen. ,,Wy ha no ek in fruitkoer dy’t je online bestelle kinne. Wy wurkje oan in fruitstandert, sadat bedriuwen it fruit moai presintearje kinne, en wy wurkje gear mei in team fan diëtisten oan in programma om meiwurkers te stimulearjen sûn te libjen.’’
Dit artikel stond in Pionieren van de Leeuwarder Courant
Tekst: WILBERT ELTING